Helpdesk voor pleegouders

Bij de helpdesk van de NVP kun je terecht met al je vragen over pleegzorg. In 2018 beantwoordde de pleegouderhelpdesk van de NVP in totaal 502 vragen. Dat is een toename van 60% ten opzichte van 2017!

Over deze onderwerpen kregen we de meeste vragen:


  • De samenwerking tussen pleegouders en jeugdbeschermers en pleegzorgorganisaties
  • Pleegoudervoogdij
  • Pleegzorg na achttien jaar
  • Blokkaderecht en overplaatsingen
  • Vergoedingen en bijzondere kosten
  • Kinderopvangtoeslag


Evaluatie

Uit de maandelijkse evaluatie bleek dat de inhoud van de adviezen werd beoordeeld met gemiddeld een 8,2. De snelheid waarmee pleegouders geholpen werden, beoordeelden zij met een 8,0.

“Wie is verantwoordelijk voor de schade die mijn pleegdochter heeft aangebracht aan mijn auto?”
“Hoe kan ik een netwerkplaatsing formaliseren?”
“Wat valt er onder de onderhoudsplicht van ouders?”
“Wie is financieel verantwoordelijk voor mijn pleegzoon bij eenhoofdige voogdij?”
“Ik ben zwanger. Heeft dit gevolgen voor de pleegzorgplaatsing?”
“Ik ben het niet eens met keuzes van de voogd. Het contact wordt daardoor steeds slechter en is inmiddels bijna helemaal weg. Wat zijn mijn rechten en wat kan ik doen?”

Meldactie hulpverleningsplan